bon soir



krubb


hej här är lite mat jag har lagat och ätit den senaste tiden:
allt är såklart veganskt!!


en linsgryta som jag gjorde efter jag kom hem från emmaboda
recept: 
krossade tomater
kokosmjölk
röda linser 
en burk baked beans
gul lök
vitlök 
alger
frusen grönkål
alger. typ arame? kommer inte ihåg vad den sorten hette
tomatpuré
kikärter

kryddor: 
korriander
spiskummin
svartpeppar (har en sån kvarn med 4 olika peppar som jag har i ALLT)
ingefära 
kardemumma
cayennepeppar 
rökt paprika 
dragon

osv osv säkert mer saker som jag har glömt


jag var hemma sjuk, så grytan är bara gjort på saker som jag hittade hemma ca
den blev mkt god och räckte till typ 5 måltider asnice
aasbillig också för hälften av ingredienserna hittade jag på emmabodas camping och tog med mig


serveras tillsammans med fullkornscouscous som jag hittade i skolan och en gurka som jag hittade vid min busshållplats hehe


dagen efter hade jag massa couscous över så jag gjorde en sallad. 

i den hade jag: 
stekt squash
blomkål
tomat
gurka
kikärter
soyabönor
lök
vitlök 
mangosalsa 
soltorkade tomater
osv osv saker jag hittade hemma 


helt ok.
hade blivit godare om jag hade haft curry hemma och kryddat med, men den var dessvärre slut
har verkligen inte orkat (eller haft råd att) handla på ca 2 veckor så allt är gjort på sånt jag hittade hemma. 


ris m sås (L). 
aubergine och squash stekt, ris, jordnötssås och tomatsås.
surkål, isbergssallad och rättika 


ungsbakad blomkålsblast!
asbra tips, i stället för att slänga bort blasten från blomkålen;
stek i ugn med lite olja och salt och peppar! mm


misosoppa!
köpte färdigt misosoppspulver på möllan nån dag. som varma koppen typ fast gott. 
så slängde jag i lite (typ 1 kg) extra alger som jag hade hemma mm


grillat!
majskolvar och spett med cocktailtomater, paprika och färdigköpta falaflar 
med sallad. gott!

OBS
 INTE falafel från hälsans kök då det produceras i israel


"nudelwok" från förra veckan.
hade inga nudlar så tog spaghetti hehe
squash, friterad tofu, lök, frysta ärter (fast de ej syns) 
koka pastan. stek upp allt annat och häll direkt pastan (utan vattnet givetvis) 
jag hade en jordnötssås också. 
och blanda allt. 
jordnötssåsen gjorde jag på jordnötssmör, sweet chili, vitlök, soja, lime och peppar. 


asagod faktiskt och tog typ 8 min att tillverka


har organiserat lite


mycket trevligare än att ha allt i påsar i skafferiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar